Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.

Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.

Postnords varubrevsfiasko.

Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.

algmedel
Bilden fungerar som en annons.Klicka på bilden för att genomföra din beställning.

Detta innebär att företag som säljer lätta och små varor nu tvingas använda sig av dyrare paketfrakt för att kunna erbjuda spårbarhet till sina kunder.

Beslutet leder till högre kostnader inte enbart för företagen men även för kunderna.

Det är inte bara en problematik kring ökande kostnader.

Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.

Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.

Detta innebär en betydande motgång för småföretag som är beroende av kostnadseffektiva och spårbara leveranser.

De står nu inför valet att antingen absorbera de högre kostnaderna eller föra över dem till kunderna.

Dessa alternativ är inte genomförbara i det långa loppet och kan minska konkurrenskraften hos svenska företag.

Detta är även en fråga om likabehandling.

Postnord, som ägs av staten, har en skyldighet att agera i allmänhetens intresse.

Att göra det svårare för en stor del av befolkningen att få tillgång till grundläggande posttjänster strider mot denna princip.

Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.

Det är anmärkningsvärt att Postnord redan har ett system av paketutlämningsplatser redo att hantera varubrev, om de bara blev tillsagda.